Leta i den här bloggen

måndag 1 juni 2009

Svärmors limpa

Måste bara få tipsa om en alldelens, alldelens underbart god limpa...



Receptet kommer från min kära svärmor och är en favorit hos hela familjen..

Svärmors limpa

5 dl ljummet vatten
1 pkt jäst
1 ägg
1 krm anis (krossad) eller 1 tsk brödkrydda
3 dl farinsocker
1 msk sirap
50 g margarin/smör
½ tsk salt
7,5 dl vetemjöl
7,5 dl rågsikt

Gör så här
Blanda jäst och vatten i degbunken.
Blanda i övriga ingredienser och rör till en jämn smet..Kör i hushållsassistenten i ca 3 min. Låt jäsa i ca 30 minuter.
Dela degen i 3 delar och lägg ned i avlånga formar, jäs i ca 1 timme.
Grädda i ugnen i ca 175 grader i 30 minuter..



Jag hade visst för lite farinsocker hemma denna gång så det fick bli 1 dl farinsocker och 2 dl mörk sirap...
Smaken blev det då inge fel på kan jag meddela...

3 kommentarer:

Jessica sa...

Mmm, det låter som en limpa helt i min smak. Måste verkligen ta tag i brödbak snart, det sista har jag inte haft någon inspiration till brödbak, men det kommer nog.

Ha det bra!

Kalasgott sa...

Ser supergoda ut bröden!!

Anonym sa...

Muums! Sånadär limpor är ju bara för goda! :P