Leta i den här bloggen

torsdag 10 september 2009

Lite köttbullar

I veckan så har jag passa på att göra i ordning lite mat så att det ska gå lite fortare nu när man slutar kl 17.00 igen (slut sommartid).
Rättare sagt lite ratt-åt-mat.



Exempelvis då

Köttbullar

400 g köttfärs (älgfärs har jag)
200 g fläskfärs
2 msk grädde
1 äggula
1 msk kalvfond
1 msk bostongurka
1 msk tacokrydda (hemmagjord)
1 riven lök
1 msk chilisås

Gör så här
Blanda ihop fläskfärsen och köttfärsen. Rör ned ägget och grädden och blanda i övriga ingredienser.
Stek i stekpannan så att dom få lite färg. Stek sedan färdigt i ugnen med en stor smör klick.
Ugnen tror jag att jag hade på ungefär 225 grader och i 10 minuter ca..

Betyget från skocken är vg, blev inga bullar kvar för frysen i alla fall...

2 kommentarer:

veronnes sa...

..vilken helg passar er bäst i oktober?
Första helgen är jag på 40-års kalas..och i slutet så är det ju höstlov..så den går bort. Men nånstans in the middle?
Tog du inga kort på Bodypumpen? Önskar bildbevis...
Lägga in ett kort på dig själv i presentationen kanske?
Trädgårdskort??

Hallon & Blåbär sa...

Vilket spännande recept på köttbullar, ser jättegott ut.