Leta i den här bloggen

torsdag 7 januari 2010

Gryta med choklad

Hej på er
Gårdagens middag blev köttgryta.

Har varit ute och snurrat runt lite på en del matbloggar och kollat hur ni gör era köttgrytor.

Blir ju så lätt att man snöar in på det man alltid gör, jag är ju en obotlig älskare av grädde och creme fraiche känns som det blir dålig variation på maten.

Ibland känns det som alla grytor smakar likadant.

I alla fulla fall så hittade jag detta recept


Köttgryta med choklad
6port

700 g Älggrytbitar
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
klick smör att steka köttet i
2 msk bong kalvfond
1 dl vatten
1,5 tsk kinesisk soya
1 tsk sambal olek
2 dl creme fraiche
ca 15 g choklad 70%

Gör så här
Stek grytbitarna i en stekgryta så att dom får färg runt om. Skala och hacka löken. Pressa vitlöksklyftorna.
Fräs löken och lägg över i grytan med köttbitarna.
Blanda i allt utom creme fraichen och chokladen i grytan och låt puttra i ca 45 minuter.
Fyll på med lite extra vatten i gytan om det behövs.
Blanda i creme fraiche och chokladen, rör om tills chokladen smält.
Servera med pressad potatis och grönsaker.


Vad tyckte då familjen?

Ja alla åt och va nöjda och glada.
Jag tyckte det va kul att pröva nått nytt men jag skulle vilja ha i lite mera kryddor.
Kan ju också vara så att jag saknade ni vet "dom där kryddorna som man alltid har".
Det va i alla fall gott ..

Receptet hittade jag här. Tack Tina för receptet.

Inga kommentarer: