Leta i den här bloggen

söndag 31 oktober 2010

Bara vanlig lasagne

 Mina tonåringar tyckte det va himla länge sedan vi åt lasagne och undrade om inte det va dags att snart.
Jag håller med dom, det va längesen. 
Dom hade dock ett krav!
Blanda inte i nått konstigt sa dottern!!!
Nått konstigt? frågade jag min tonårsdotter.
Ja, men du vet? Du blandar ju alltid i nått sånt där som inte ska vara där!!!
Jo, men just det ja, så kan det kanske vara ja.
Det roliga är att ingen protesterar när jag blandar i "nått som inte ska vara där".
Aja denna gång så blev det dock inga konstigheter, inte ens champinjoner.

 Här kommer receptet på en alldelens, alldelens vanlig lasagne..


Lasagne

Köttfärs 500 g
200 gr krossade tomater
200 g lätt creme fraiche
1 gul lök, paprikakrydda
½ dl chilisås
pepparmix, salt, chilipulver, basilika
vatten
Lasagne plattor

Gör så här
Stek köttfärsen med en klick smör i stekpannan. Hacka löken och stek med färsen. När färsen fått färg så blandar du i övriga ingredienser och låter det puttra i ca 15 min.

Ostsås 
3 msk vetemjöl
7 dl mjölk
3 dl riven ost
½ tsk salt

Gör så här
Vispa ut mjölet i hälften av mjölken i en kastrull. Häll i resten av mjölken, salt och låt koka upp under omrörning. Låt koka i ungefär 3 min. Rör ned ca 2½ dl av osten. Varva köttfärssås, lasagneplattor och ostsås i en smord ugnsform. Avsluta med sås och strö över riven ost. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 minuter på 225 grader.
Servera med sallad.

Familjens smakpanel:
Alla nöjda och glada, inga champinjoner i lasagnen och allt frid och fröjd.
Lasagnen blev väldigt såsig precis som det ska vara.

Tips!
ibland så ha jag bytt ut creme fraichen mot en smaksatt ex, mexican/chili (norrmejeriers) eller arlas parmesan och vitlök. 
Bon appetit!

6 kommentarer:

Frostrosor sa...

Du verkar vara som jag! Jag mixtrar också jämt med recepten! Men creme fraiche i lasagnen... det brukar jag inte ha! Testas nästa gång! :-)

Mårtenssons kök sa...

Vet inte när vi hade lasagne sist, det var evigheter sen. Tror det ligger ett paket plattor i skafferiet, får ha en liten genomsökning...

mumsfillibaba sa...

Inte dumt med helt vanlig lasagne!!

Anna sa...

Haha! Jag gör precis likadant! Idag gjorde jag i ordning en lasagne på köttfärssåsen från gårdagens middag, men inte blev den utan att jag hade i både oliver, soltorkade tomater o champinjoner...

Remsan sa...

Precis som jag. Men det är för att försöka få i alla grönsaker. Ibland lyckas det.

Tinas skåpmat sa...

Här är det Kycklinglasangen som brukar gå hem bland ungdomarna, jag själv gillar skaldjurslasange bäst.

Men de kan vara svårt att få alla nöjda o glada vad gällande ingredienser man väljer =)
Ha det gott!
// Tina