Leta i den här bloggen

torsdag 23 december 2010

Ätbara julklappar!


 Hej på er!
 Ja då va det dan före doppare dan då! Herregud vad tiden går fort! Är ni klar med allting?
 Vi har några klappar kvar att köpa så vi åker in till stan idag, måste dock vänta till gubben slutar först.
 Jo, vi kommer att åka in när det är som mest folk i farten, härligt..
 Här kommer lite tips på ät bara julklappar, blev så inspirerad efter att ha hälsat på inne hos camillak så jag va tvungen att slänga ihop lite småsaker..


Här har vi morots och citrusmarmelad, fikonmarmelad, chokladbiscotti och havrekex..Lägger upp recepten allt eftersom idag..


Vi börjar väl med marmeladerna

Morots och citrusmarmelad
500 g morötter
1 väl tvättad citron
1 väl tvättad apelsin
1 tsk kardemummakärnor
1 ½ dl vatten
3 dl syltsocker med pektin

Gör så här
Skala, skölj och riv morötterna grovt. Finriv skalet och pressa ur saften ur citronen och apelsinen. Finstött kardemumman, lägg alltsammans i en kastrull. Häll i vatten, rör i socker och koka kraftigt i ca 20 minuter. Skumma under tiden. Låt svalna 15 minuter och häll sedan upp på burkar..

Fikonmarmelad

 250 g torkade fikon (klipp bort stjälken!)
125 g torkade aprikoser
 Lägg detta i blöt över natten

2,5 dl vatten från blötläggningen
1 msk koncentrerad citronsaft (jag använde plast citronen)
4 dl syltsocker med pektin
1 kanelstång
1 msk romessens 

Gör så här
 Häll av vattnet men spara 2,5 dl till kokningen. Hacka fikon och aprikoser och sjud dessa tillsammans med citronsaft och spadet från blötläggningen. Rör ned sockret, kanelstänger och rom och koka utan lock i 20 minuter. Låt svalna lite. Häll upp i rengjorda burkar..

 Orginalreceptet hittar ni hos camillak, fick göra om det lite eftersom jag glömt köpa vissa saker.


Så mycket roligare det blir att få ge bort julklappar som man kan äta och dessutom som man gjort själv..Detta är ju dock ett litet chanstagande då jag inte ha smakat på nått av receptet tidigare..
Håll tummarna för att det blev gott nu då..



3 kommentarer:

Camilla K sa...

Roligt att du provade fikonmarmeladen. Här hemma tycker vi att den är jättegod. Igår kväll packade jag mina presentpåsar som jag ska ge bort..och jag hoppas att även dom blir nöjda med innehållet! Kramar och God Jul!

Mimmi sa...

Hade gärna gett bort hemgjorda klappar men tyvärr verkar det som mina när och kära inte uppskattar sådant.
Ska baka drömmar till min morbror idag för det är nått han uppskattar.

God Jul på er.

Björknäshäxan sa...

Tittade på bilden på korgen och tänkte: Lyckliga den som får den där! Och gissa vem som fick den?! :oD Tack kära du!!!