Leta i den här bloggen

måndag 25 juli 2011

Glassrecept ala helen

För ett tag sedan så va jag ute och snurrade runt på lite bloggar och letade liten inspiration, hamnade hos Helena ljunggren och hennes fantastiska blogg. Har ni inte hälsat på hos henne så är det ett måste hon lägger in så himla fina bilder och ha en hel del goa recept.  Hittade två recept på glass som jag bara va tvungen att testa. Här kommer det första!

Jordgubbsglass 

3 dl jordgubbar
1 brk kondenserad mjölk
3 dl vispgrädde
saft av 1 citron

Gör så här
Snoppa jordgubbarna. Mixa jordgubbar, kondenserad mjölk och saften av 1 citron. Mixa till en slät och fin smet. Vispa grädden. Ställ in smeten och grädden i kylen en stund. Blanda sedan samman och  häll i upp i glassmaskinen om du har en sådan och kör tills glassen blivit krämig.
Jag hade inte kylt min glassbunke så jag fick göra så här istället.. Häll upp smeten i en glassbytta och ställ in i frysen. Efter 2 timmar så tar du ut glassen och mixar den igen. Upprepa detta igen efter ca 1 timme. Sen ställer du tillbaka i frysen och låter stå i 3-4 timmar. 

Familjens smakpanel
Det är bara jag och gubben som hunnit smaka av denna glass än så länge. Tonåringarna är alltid lite skeptiskt till när man gjort eget, dom brukar man få överbevisa ibland. Ni vet man få inte frångå ett hållbart koncept som ex glass som man köper, Triumfs krokant ska det vara då, eller gbs jordgubbsglass går också bra, ben och jerrys om du frågar sonen..Nä men tillbaka till jordgubbsglassen då, jag tyckte den va sketa god, gubben tyckte den smakade för mycket JORDGUBB, men hallå säger jag det är väl det som är meningen att det ska smaka jordgubb? 
Aja vi är olika,  men nu prövade jag ju att göra 2 sorter och han tyckte mera om denna glass


Receptet kommer senare i veckan



1 kommentar:

Frostrosor sa...

Åh, vilket perfekt recept! Jag har ju överbliven kondenserad mjölk, hur man nu kan ha det när det är sååå gott! Iaf... undrar jag, måste man ha glassmaskin? Jag har nämligen ingen!