Leta i den här bloggen

måndag 8 augusti 2011

Glasstårta med nutella

Glasstårta med nutella
 
2 marängbottnar
4 ägg
2 msk socker
5 dl grädde
1 brk nutella

Gör så här 
Vispa äggvitorna till hårt skum med 1 msk socker. Vispa äggulorna med 1 dl socker tills det blir fluffigt. Vispa grädden hårt. Blanda ihop grädde, äggula och rör om. Blanda i äggvitorna och rör försiktigt ned i smeten.Värm nutellan i micron så den är lite rinnig och ringla ned den i smeten. Krossa den en marängbotten och blanda i.
Lägg ett bakplåtspappet i botten på en rund form med avtagbarkant. Lägg i den andra marängbotten. Jag köpte mina på ica och dom va inte så stora 2 st vägde 180 g. Eftersom min form va lite för stor så la jag marängbotten i mitten och hällde ut smeten uppe på. Ställ in i frysen i ca 3-4 timmar. Servera med jordgubbar eller hallon.

Den här tyckte gästerna om och så även jag, sicken go liten efterrätt det blev..
Hittade detta recept inne hos matplatsen.


2 kommentarer:

Unknown sa...

Provat göra denna kaka..suuper god.:)

Växelhäxan från norrland sa...

Ja visst va den god. Nutellacheeskaken är ännu godare..