Leta i den här bloggen

onsdag 21 september 2011

Mera äpplen

Must längst bak, äppelsaft fram och i burkarna är det äppelmos

Äppelmust

5 liter äpplen
6 liter vatten
1 msk vinsyra
1 tsk natriumbensonat
1 dl socker per avrunnen liter vatten

Gör så här
Häll upp vattnet i en hink eller en jätte stor bunke. Rör ned vinsyran och natriumbensonat.  Dela och klyfta äpplena och lägg i vattnet. Låt nu detta stå och dra i 5 dygn och rör om varje dag. Lägg ett lock över men se till så att det få andas lite, lämna en glipa öppen.
Efter att det nu stått i 5 dygn så silar du upp saften och tillsätter socker. Jag fick ut ungefär 5,5 liter saft när det va klart. Du kan dricka den som den är eller tillsätta lite, lite vatten om du tycker det blir för starkt.


Den här musten ha jag inte gjort för sista gången, helt klart så är det en 10 poängare tycker att den blev jättegod.

8 kommentarer:

Katarina sa...

Det låter väldigt gott med äppelmust!

Anonym sa...

Du e duktig du:)

//veronnes

Mårtenssons kök sa...

Aha, man kan ju göra egna must, det har vi inte tänkt på. Kanon att passa på nu när det finns fina svenska äpplen i affärerna.
Kakan här nedanför låter också väldigt god.

Erika Skogly sa...

Det verkar väldigt inne med äppelmust nu. Gott!

Frostrosor sa...

Oj, så gott!
Vi fick ju en stoooor kasse äpplen av grannen igår så jag har ju genast följdfrågor:
Behöver man skala och kärna ur äpplena?
Är det i rumstemperatur allt ska stå och gotta sig?
Hur får man sockret att lösa sig i musten? Ska något kokas?

Detta verkar ju nästan så smarrigt att man behöver göra av med äpplena dårå!

Remsan sa...

Kan man göra egen äppelmust?! Det är ju såå gott.

Anonym sa...

Svar till Fostroso

Jag har gjot exakt samma recept fast jag hittade det på annat håll...

Man behöve inte skala o kärna ut, jag tog bort mörkare fläckar, använde fallfrukt, annars kan man använda allt på äpplet. Där jag läste receptet använde skal o kärnhus till must när hon hade gjort pajer.

Jag tyckte det var svårt att få sockret att smälta så jag valde att kocka upp musten. Fast receptet sa att det inte behövdes...

Lycka till!

/Anne

mumsfillibaba sa...

Är helt såld på äpple! Must, saft och mos. Ja tack!!:)