Leta i den här bloggen

söndag 30 oktober 2011

3 rätters med amarone!

Förra helgen slog vi på stort och gjorde en 3 rätters middag. Till detta drack vi ett amarone vin och detta va för oss första gången som vi testade detta vin och tror nog inte det blir sista.


Kantarellsoppa med tillbehör
ca 4 port
1 liter färska kantareller eller ca 200g (ca 4 dl förvällda) torkade ca 2 nävar
1 liten gul lök
1 msk smör
3 msk vetemjöl
8 dl köttbuljong
2 dl mjölk/grädde
1½ dl creme fraiche
Timjan
salt, svart peppar grovmalen

Tillbehör
Hackad rödlök, hackad persilja, creme fraiche

Gör så här
Om du använder torkad svamp så lägg den i blöt i ca 5 min först.
Grovhacka svampen om den är färsk. Hacka löken. Fräs tillsammans i smör tills vätskan har kokat in. Förvälld/torkad svamp fräses några minuter tillsammans med löken. Färsk svamp fräs du i en panna tills vattnet kokat ur och sen blandar du den med den frästa löken.Strö över mjölet och späd med buljong och mjölk. Låt soppan koka 10-15 minuter på svag värme utan lock. Rör ned creme fraiche. Smaka av med timjan, salt och peppar. Severa soppan med rödlök, persilja och creme fraiche i skålar bredvid. Mixa soppan sen när den är klar och servera med tillbehören och en toast med västerbottensost.

Sen till varmrätt blev det grillad oxfilé med vitlökssås och smördegsinbakad potatis


Smördegsinbakad potatis

1 rulle smördeg
Kokt varm potatis
Phildelfiaost med vitlök och örter
Norrglimt/vbost
Persilja (om du inte har det så krydda med persillade istället)
salt, peppar

Gör så här
Rulla ut smördegen på en skärbräda, bred ut philadelfiaost med vitlök och örter. Pressa potatisen över. Salta och peppra och strö persilja och osten över. Rulla ihop och lägg rullen i kylen en stund. Skär rullen i tjockare skivor och lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Ställ in i ugnen på 225 grader i ca 10-15 minuter tills smördegen fått färg.

Philadelfiaostsås
2 dl creme fraiche
½ brk philadelfiaost med vitlök och örter
salt, peppar, 
lite sweet chilisås

Gör så här
Blanda ihop allt i en kastrull och koka ut, låt puttra i ca 5 minuter

Som avslutning på denna middag så fick det bli NUTELLA CHEESKAKE. Ni som inte hunnit testa denna GÖR DET FÖR GUDS SKULL ni lär inte bli besviken. Lägger upp receptet igen ifall ni missade det förra gången, hi hi.


 
Cheesecake med nutella

Botten
100 g smör
150 digestivekex
150 g chocolate chip cookies
(eller så kan du göra en kladdkakebotten som en kollega till mig alltid gör och hon hälsar att det är också himla gott.Klicka här. Ibland har jag blandat i ett paket oreo cookies istället för cookies.)
Fyllning
3 ägg
1,5 dl socker
200 g färskost
3 dl grädde
50 g rostade mandelspån
1 dl nutella (rumstemp)

Garnering
mandelspån och ev frukt

Gör så här

Kläm fast ett bakpapper i botten på en form, ca 24 cm i diameter med löstagbar botten.
Smält smöret. Smula sönder kex och kakor och blanda med smöret. Tryck ut i formen.
Ställ in i kylen.
Vispa äggulor och socker poröst och rör i färskosten.
Vispa grädden hårt och rör i den i äggulan.
Vispa vitorna hårt. Rör i vitorna i färskost blandningen tillsammans med den rostade mandeln.
Bred ut hälften av blandningen i formen. Ringla över hälften av nutellan (jag använde nog lite mera än vad som skulle vara ).
Rör ned resten av nutellan i smeten som är kvar och bred ut på resten av smeten.
Frys i minst 6 timmar.
Garnera med mandelspån och ev frukt..
Ta upp den i god tid innan du ska servera den minst en halv timme innan..

Till varmrätten så testade vi detta vin som jag hittade på nätet och det passade maten alldelens förträffligt

Soprasasso Amarone är ett fullmatat och komplext vin i modern stil. Färgen är mörkt röd med violetta inslag och doften är stor med inslag av torkad frukt, russin och mogna bär. Smaken följer samma palett med toner av torkad frukt, russin, choklad och kryddor. Vinet har en fin balans mellan sötma och syra och mynnar ut i en lång, härlig eftersmak.
Amarone görs med hjälp av den så kallade apassimento-metoden och tillverkas uteslutande i regionen Valpolicella i norra Italien. Direkt efter skörd läggs druvorna att torka i ungefär 100 dagar, vilket gör att cirka 40% av vätskan i druvorna  dunstar bort. Kvar blir bara all den goda musten i mer koncentrerad form. Detta ger Amarone-viner en speciell, fullmatad karaktär där alla de goda smakerna kommer fram ännu tydligare. Soprasasso Amarone är fullproppad med smak – till ett fantastiskt pris.Drick det till kraftiga kötträtter och smakrika hårdostar.
Kostar 139 kr och beställningsnr är 2352

Familjens smakpanel!
Ja vad tror ni dom sa om allt detta. Om vi börjar med dom kära barnen/tonåringarna/vuxna eller vad jag nu få kalla dom! SVAMPSOPPAN FÖLL INTE VÄL UT I MINA BARNS MUNNAR som ni kanske förstår. Receptet hade jag fått från en kollega på jobbet och hennes barn älskade denna soppa så jag tänkte att kanske kanske mina gör det också!!  Vilken nit jag gick på! Sonen ni vet den där som är över 18 sa så här: Men VÄRT att spotta ut snusen för det här!! Tack för den televerket! Men om du tar en toast sa jag och doppar lite i soppan så kanske det går lite bättre. Han testade men lät meddela att det fortfarande smakar svamp. Dottern då? ja hon försökte kämpa på med soppan och doppade och doppade men inte heller där gick den hem. Aja vad är väl en bal på slottet?? Jag är av den åsikten att man ska aldrig ge upp förr eller senare så kan det va så att dom tycker om svamp. Så länge dom smakar i alla fall då är jag nöjd, man kan ju inte tycka om allt.
 Jag och gubben tyckte dock att soppan va jätte god, passade utmärkt som förrätt och tror att det blir gott även med ett smördegstäcke på så vi kan varmt rekommendera den.
 Resten av middagen flöt obemärkt förbi förutom mmmmmm och mmmm så det bevisar nog att det i allafall fick godkänt!

2 kommentarer:

KarinW sa...

Hallå däe Therese!
Nu var det sådär längesen jag tittade in till dig och blir full i skratt direkt, vi har också testat Amaronevin nyligen och gissa vad jag precis skrivit ett inlägg om? Potatissnurror :) ha ha det var kul tycker jag men jag hade bara hårdost i mina. Tråkigt att de inte gillade soppan men mixa den inte nästa gång och testa. Min svamp kommer att räcka jättelänge i år för jag har gömt den så bra......
Sköt om dig, nu ska jag skrolla ner och kolla mera hos dig/Karin

Mårtenssons kök sa...

Här hade svampsoppan gått hem iaf, det kan vi lova:) Amaronevin tackar vi heller aldrig nej till...