Leta i den här bloggen

söndag 29 januari 2012

Cheeseballs i maten?!?!

Idag så har min bror med familj varit hit och ätit middag. Jag har ett recept som jag ha funderat på att pröva väldigt länge men inte riktigt tagit mod till mig att testa. Varför? Jo jag tycker receptet är lite udda och ha väl mest tänkt att hur fariken kan det bli gott men men nu ha jag hört fler och fler som tycker att det är gott så jag gjorde slag i saken.

Cheeseballsgratäng

ca 4 pers

500 g fläskfile
1 påse cheeseballs (den stora)
6 färska champinjoner
100 g riven ost
  
Gratängsås:
4 msk mjöl
4 msk smör
7 dl mjölk
1½ dl creme fraiche med vitlök

Gör så här
Skiva filen och stek i stekpannan med en klick smör så att dom få lite färg! Skiva och bryn även champinjonerna. Gratängsåsen, smält smöret och rör i mjölet. Tillsätt mjölken och creme fraiche och låt koka ihop (jag slängde även ned 3 tårtbitar av glada kons mjukost). Smörj en gratänform sen lägger du i ett lager med filé, häll på halva påsen med cheeseballs och sen gratängsås på det,

sen filé, resten av cheesballsen och så såsen som är kvar.

  
Toppa med riven ost.


Täck formen med folie och ställ in i ugnen på 200 grader i 45 minuter
ta bort folie efter halva tiden!

Receptet fick jag tips om av en arbetskamrat och det finns på matklubben.se


VAD TYCKE DÅ FRÄMMANDET??
Barnen åt och åt och åt, tro nästan dom tyckte det va lite häftigt att ha cheeseballs i maten.
 Vi andra tyckte också att det va gott såsen blev himla god, köttet hade jag dock kunnat marinera lite kan jag tycka eller kanske lite persillade skulle gjort susen..
I alla fulla fall så gick det hem hos gästerna och vi behövde inte beställa pizza!!
 Till efterrätt blev det detta!

Hjortronglasspaj och gyllene kola paj!


4 kommentarer:

Frostrosor sa...

Ojojoj, blir lika förvånad varje gång folk trycker ner chips, ostbågar och diverse saker i maten! Men säger du att det är gott så är det säkert det! Det kommer dock aldrig lagas hos oss av den enkla anledningen att min man är ostkrokshatare :-D

Katarina sa...

Spännande och intressant recept!

veronnes sa...

Smarrigt
//veronnes

Fröken Dill sa...

Mystiskt! Men kan man marinera kött i coca-cola så kan man väl ha ostbågar i gratängen? Jag kan dock inte rekommendera en av mina barndomskompisars favoritefterrätt; vaniljglass, popcorn och coca-cola. Det är bara LÄSKIGT!
Många fredagshälsningar från fröken Dill