Leta i den här bloggen

fredag 20 januari 2012

Nutellaglass

Hej på er!
Nu är det ett tag sedan jag skrev någonting här ser jag. jag tänker dock kompensera detta med att bjuda på lite efterrätts tips hela helgen. Vi börjar idag med två varianter av Nutellaglass. Den ena är med mascarponeost i och jag måste erkänna att den va lite mastig men gillar man mascarpone så är det en hit. Jag föredrar nog den andra varianten av nutellaglassen..


 Nutella mjukglass
250 g marscarponeost
1 msk socker
2 dl grädde
100 ml nutella

Gör så här
Rör ihop nutellan, mascarponen och socker. Vispa grädden och rör ned i nutellasmeten. Ställ in i frysen i ca 1 timme. Glassen ska inte vara helt frys utan lite mjuk om du vill ha mjukglass! 
Detta recept finns på koka ihop.se


Nutella glass
3 dl grädde
3ägggulor
1 msk vaniljsocker
3 msk florsocker
ca 2 dl nutella


Gör så här:
Vispa äggulor och florsocker poröst.
Vispa grädde och vaniljsocker i en annan skål, så att grädden blir fluffig och fast.
Värm upp/ smält nutellan över ett vattenbad så att den blir ljummen.
Vänd ner grädden i äggulesmeten och vänd sist i den ljumna nutellan, och lägg sedan smeten i en form.
Detta recept kommer från  Jennys-matblogg


1 kommentar:

veronnes sa...

Vojne..

Gott. Mumsfilibabba.
Undra hur länge det tar att skida bort 1 port?
Ett sekel?