Leta i den här bloggen

torsdag 6 februari 2014

Saffransbutterkaka med mazarinfyllning

Bakat har jag ju faktiskt gjort här i jul än om jag inte har uppdaterat..Internet har jävlats med oss vart om vartannat men nu hoppas jag att det ska fungera igen hela tiden.. 
Har ni någe saffran kvar så kan jag varmt rekommendera denna goa bulle! 
 


Saffransbutterkaka med mazarinfyllning
25 g jäst för söta degar
75 g smör
2 dl mjölk
½ g saffran
½ dl strösocker
1/4 tsk salt
1 tsk nystötta kardemummakärnor
1 ägg
ca 7 dl vetemjöl
Fyllning 1
50 g rums varmt smör
4 msk strösocker
1½ tsk nystötta kardemummakärnor
Fyllning 2
100 g riven mandelmassa
1 finriven bittermandel
1 dl strösocker
1 ägg
2 msk  grädde
några droppar grön hushållsfärg
Pensling å glasyr
1 ägg
1 dl florsocker+½-1 msk vatten
Gör så här
Smula jäst i en bunke. Smält smör, tillsätt mjölk och värm till fingervärme, 37 grader. Rör ut jästen i degspadet. Tillsätt saffran,  socker, salt, kardemumma, ägg och drygt hälften av mjölet. Arbeta till en smidig deg. Låt jäsa under duk ca 40 min.
Gör fyllningarna. Rör i hop smör, socker och kardemumma. Blanda ingredienserna till fyllningen nummer två och ställ i kylen. Arbeta in resten av mjölet i degen.
Ta upp degen på mjölat bord och knåda den lätt. Kavla ut den till en stor platta, ca 30x45 cm. Bred på kardemummasmöret. Rulla ihop från långsidan och skär rullen i ca 4 cm breda bitar. Ställ glest i en smord form med löstagbar kant, 24 cm i diameter.
Låt jäsa under duk i ca 30 minuter. Gör en ordentlig fördjupning mitt i varje bulle. Lägg i en klick mandelkräm.
Pensla kakan noga med uppvispat ägg. Grädda i nedre delen av ugnen på 200 grader i ca 35 minuter. Sätt in en plåt över kakan om den verkar bli för mörk. Låt kakan svalna. Lossa försiktigt kanten innan den kallnat helt. Blanda florsocker och vatten, glasera den kalla kakan före servering..

Inga kommentarer: