Leta i den här bloggen

fredag 4 april 2014

Morotsbröd med keso

Det här brödet bakade jag också till frukostmötet och det tycker jag va himla gott. Va tvungen att baka dubbelsats dagen efter så vi skulle ha hemma också.
Här kommer receptet!

 
Morotsbröd med keso
 
50 g jäst
5 dl ljummet vatten
4 dl rivna morötter
250 g keso, cottage cheese
2 tsk salt
1msk salt
1 msk rapsolja
4 dl grahamsmjöl
13 dl vetemjöl

Gör så här
Smula jästen i en bunke, häll över vattnet och rör tills jästen löst sig. Tillsätt morot, keso, salt, olja och det mesta av mjölet. Arbeta till en smidig deg, den ska vara ganska lös. Jäs under bakduk ca 30 min
Sätt ugnen på 225 grader. Ta upp degen på lätt mjölad bänk och knåda den en kort stund. Dela degen i två bitar och forma varje bit till två tjocka längder. 
Platt till dem lätt med handen och skär varje längd i ca 10 bitar. Lägg dem tätt på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa 20 min. Grädda i mitten av ugnen ca 20 min. Låt bröden svalan på galler..

Detta bröd fick tummen upp av både mig och kollegorna, ja även sonen! 


Inga kommentarer: