Leta i den här bloggen

måndag 22 december 2014

Galet goda julgodisar!

Denna jul är sig inte riktigt lik! 
Är i färd med att flytta så håller på packa å rensa ut mitt hus! På nått konstigt vis så har man grejor i varenda lite vrå, å jisses vilka grejor sen..
 Ha kört i ett på återvinningen å det känns som det aldrig tar slut.
 Men i alla fulla fall så julen firar jag och barnen hos min mor å far i år! 
I och med detta så stökas det inte så mycket här hemma men i kväll så har vi gjort saffrans parfait och julgodis som jag tro kommer att bli en favorit framöver på julen. 
Jag säger bara FERRERO ROCHER!!

 Här kommer receptet


Ferrero Rocher
ca 40 st

200 g nutella
100g waferskex med hasselnöts kräm (jag hittade inte det här utan tog med choklad)
2 tsk olja
150 g mjölkchoklad
150 g rostade hasselnötter

Gör så här
Rosta hasselnötterna i 10 minuter i 180 grader i ugnen. Ta fram en handuk och gnugga bort skalet från nötterna när du tar ut dom ur ugnen.
Lägg kexen i en påse och knyt åt. Krossa med en kavel (eller lägg kexen direkt i matberedaren och krossa dom där). Det ska bli små fina smulor. Lägg kexen i en skål med nutellan. Rör om med en sked. Rulla små bollar och stoppa en hasselnöt i varje boll och rulla dom runda. (blöt händerna i varmvatten så går det lite lättare). Låt bollarna stå i frysen i ca 30 minuter. 
Smält chokladen i oljan. Hacka hasselnötterna grovt. Doppa chokladbollarna i chokladen och rulla i hasselnötterna. OBS! jag doppade bollarna i choklad och sen la jag dom i en liten aluminiumform och strödde över lite hackade hasselnötter. Gick bra det också..

GALET GODA JULGODISAR KAN JAG LOVA! 

titta in i morgon så får ni recept på saffrans parfait! 

Inga kommentarer: