Leta i den här bloggen

torsdag 10 september 2015

Källarfranska

Hittade ett recept på källarfranska som jag tyckte såg gott ut.
 Här kommer receptet

Källarfranska

25 g jäst
5 dl vatten, fingervarmt

2 msk rapsolja

2 tsk salt

1 msk strösocker
4 dl rågsikt
8–10 dl vetemjöl

GÖR SÅ HÄR
Smula jästen i en bunke. Tillsätt vattnet och blanda tills jästen lösts upp.
Tillsätt olja, salt, socker, rågsikt och vetemjöl, lite i taget. Rör ihop allt till en smidig deg. Knåda degen kraftigt i några minuter så att glutentrådarna blir starka.
Låt degen jäsa under bakduk i 45–60 min.
Knåda igenom degen på ett mjölat bakbord. Dela den i fyra delar och rulla bitarna till längder. Skär varje längd i ca 8 skivor med en vass kniv eller en degskrapa.
Doppa snittytan på degbitarna i vetemjöl. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Låt dem jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 230 grader.
Grädda bröden mitt i ugnen i 10–12 min. De ska vara ljusa och inte få för mycket färg under gräddningen. Låt dem svalna under en bakduk på ett galler.
KALLJÄSNING:
På kvällen: Gör degen enligt receptet och använd rumsvarmt vatten i stället för fingervarmt i degen. Låt den färdiga degen jäsa i ca 45 min i rumstemperatur.  Baka ut frallorna på en plåt och låt dem jäsa under bakduk i kylen under natten.
På morgonen: Ta fram bröden i rumstemperatur. Sätt på ugnen och grädda bröden enligt receptet

Receptet hittade jag här

Inga kommentarer: